MOTOROVÝ VŮZ "mv6.3" e.č. 107
Vyroben v roce 1943 v Královopolské továrně na stroje a vagony, a.s. Původně nesl evidenční číslo 148, po roce 1950 byl přečíslován na 107.
Autor nákresu: jkopri
Technické údaje:
Skutečný vůz: |
Model 1:7,8: |
|
Výzbroj: |
2x motory ŠKODA TIS 33, výkon 2x47 kW |
2x motory MY1016, výkon 2x250 W |
Délka vozu přes spřáhla: |
11 840 mm |
1 518 mm |
Délka skříně: |
10 700 mm |
1 372 mm |
Šířka skříně: |
2 367 mm |
303 mm |
Počet náprav: |
2 |
2 |
Rozvor: |
3 600 mm |
462 mm |
Průměr kol: |
760 mm |
97 mm |
Výška podlahy: |
805 mm |
103 mm |
Výška plošin: |
615 mm |
79 mm |
Šířka vchodů: |
1 397 mm |
179 mm |
Počet míst k sezení: |
28 |
28 |
Počet míst ke stání: |
40 |
40 |
Vůz byl vyrobený jako obousměrný, pojezd tvořen z plechů a válcovaných profilů s vypružením listovými pružinami.
Vozová skříň má základní rošt svařený z plechů a válcovaných profilů, dřevěná kostra je vně oplechována a bočnice obloženy dřevěnými peřejkami. Střecha je potažena režným plátnem. Nástupní plošiny jsou uzavřeny posuvnými teleskopickými dveřmi. V oddíle pro cestující se nachází podélné laťkové lavice. Stanoviště řidiče je odděleno zástěnou.
Těmto vozům se lidově říkalo „ledárny“. Vyřazovány byly v letech 1968-1969. Vůz číslo 107 vlastní v současné době Dopravní podnik města Brna, který jej využívá ke komerčním jízdám spolu s vlečným vozem 215.
Zdroj: Informační leták ve vozidle, autor neuveden.
MOTOROVÝ VŮZ č. 107 - model
DALŠÍ OBRÁZKY Z 3D PROJEKCE UVIDÍTE PO KLIKNUTÍ NA NÁSLEDUJÍCÍ OBRÁZEK:qq
Popis modelu:
- Model je schopný provozu vpřed a vzad, pohyb zajišťují dva motory, každý o výkonu 250 W a napětí 24 V.
- Zdroj napětí pro motory je umístěn (kvůli modelovému zachování motorového vozu) ve vlečném voze (2x baterie 55 Ah).
- Pod každou plošinou motorového vozu je umístěna baterie 12V 2,3 Ah pro napájení osvětlení a dalších příslušenství ve vozidlech (baterie pod čelní plošinou napájí motorový vůz, baterie pod zadní plošinou napájí spotřebiče ve vlečném voze).
- Podvozek motorového vozu je zhotoven z plechu tkoušťky 10 mm.
- Na každé volné místo v podvozku jsou umístěna závaží. Celková hmotnost podvozku je cca 70 kg - přibližně takto:
- motory + nápravy 15 kg,
- závaží přibližně 35 kg,
- rám podvozku s výstuhami cca 20 kg.
- Celková hmotnost motorového vozu je přesně 80 kg, což předurčuje slušné jízdní vlastnosti.
- Aby při vykolejení modelu nedocházelo k poškození podvozku je rám protažen až na úroveň dřevěného prkna (při vykolejení by se dřevěné prkno poškodilo, takto se "sveze" po rámu vozidla).
Nákres umístění závaží v podvozku vozu 107. © Jenda
- Vypružení je řešeno ložiskovými domky umístěnými vně rámu (jako v reálu).
- Listové pružiny jsou jen "atrapa", vlastní vypružení je řešeno tlačnými pružinami.
- Model má funkční osvětlení:
- čelní reflektor (lze rozsvítit jednu nebo obě žárovky) na obou čelech vozu
- osvětlení plošin (lze rozsvítit obě plošiny zároveň nebo pouze zadní plošinu)
- osvětlení salónu + čísla linky na střeše (svítí dohromady salón i čísla linky)
- směrová světla (lze spustit blikání doprava nebo vlevo)
- V případě potřeby je možné zapnout chlazení motorů (pomocí ventilátorů umístěných u motorů).
- Pod čelní plošinou je umístěn zvonec, který se ovládá bezdrátově z řídící krabičky připojené k regulátoru.
- Všechna boční okna lze otevřít, v případě rozbití lze skla jednoduše vyměnit (vysunout nahoru).
- Všechny posuvné dveře jdou (s opatrností) otevírat, nutné je mazání kluzných ploch dveří.
- Skříň je k rámu podvozku přimontována pomocí 4x šroubu M8 uložených v gumě.
- Na čela vozu se dají umístit cedule s libovolným nápisem, stejně tak lze vyměnit číslo linky.
- Na model jsou vyrobeny různé cedule s linkovou orientací a s nápisy "konečných stanic": AMFITEÁTR, HLAVNÍ NÁDRAŽÍ, ZKUŠEBNÍ JÍZDA atp.
- V plánu jsou také dobové cedule s brněnskými názvy konečných stanic.