MOTOROVÝ VŮZ "mv6.3" e.č. 107

Vyroben v roce 1943 v Královopolské továrně na stroje a vagony, a.s. Původně nesl evidenční číslo 148, po roce 1950 byl přečíslován na 107.

Autor nákresu: jkopri

Technické údaje:

 

Skutečný vůz:

Model 1:7,8:

Výzbroj:

2x motory ŠKODA TIS 33,

výkon 2x47 kW

2x motory MY1016,

výkon 2x250 W

Délka vozu přes spřáhla:

11 840 mm

1 518 mm

Délka skříně:

10 700 mm

1 372 mm

Šířka skříně:

2 367 mm

303 mm

Počet náprav:

2

2

Rozvor:

3 600 mm

462 mm

Průměr kol:

760 mm

97 mm

Výška podlahy:

805 mm

103 mm

Výška plošin:

615 mm

79 mm

Šířka vchodů:

1 397 mm

179 mm

Počet míst k sezení:

28

28

Počet míst ke stání:

40

40

Vůz byl vyrobený jako obousměrný, pojezd tvořen z plechů a válcovaných profilů s vypružením listovými pružinami.

Vozová skříň má základní rošt svařený z plechů a válcovaných profilů, dřevěná kostra je vně oplechována a bočnice obloženy dřevěnými peřejkami. Střecha je potažena režným plátnem. Nástupní plošiny jsou uzavřeny posuvnými teleskopickými dveřmi. V oddíle pro cestující se nachází podélné laťkové lavice. Stanoviště řidiče je odděleno zástěnou.

Těmto vozům se lidově říkalo „ledárny“. Vyřazovány byly v letech 1968-1969. Vůz číslo 107 vlastní v současné době Dopravní podnik města Brna, který jej využívá ke komerčním jízdám spolu s vlečným vozem 215.

Zdroj: Informační leták ve vozidle, autor neuveden.

MOTOROVÝ VŮZ č. 107 - model

DALŠÍ OBRÁZKY Z 3D PROJEKCE UVIDÍTE PO KLIKNUTÍ NA NÁSLEDUJÍCÍ OBRÁZEK:qq

Popis modelu:

  • Model je schopný provozu vpřed a vzad, pohyb zajišťují dva motory, každý o výkonu 250 W a napětí 24 V.
  • Zdroj napětí pro motory je umístěn (kvůli modelovému zachování motorového vozu) ve vlečném voze (2x baterie 55 Ah).
  • Pod každou plošinou motorového vozu je umístěna baterie 12V 2,3 Ah pro napájení osvětlení a dalších příslušenství ve vozidlech (baterie pod čelní plošinou napájí motorový vůz, baterie pod zadní plošinou napájí spotřebiče ve vlečném voze).
  • Podvozek motorového vozu je zhotoven z plechu tkoušťky 10 mm.
  • Na každé volné místo v podvozku jsou umístěna závaží. Celková hmotnost podvozku je cca 70 kg - přibližně takto:
    • motory + nápravy 15 kg,
    • závaží přibližně 35 kg,
    • rám podvozku s výstuhami cca 20 kg.
  • Celková hmotnost motorového vozu je přesně 80 kg, což předurčuje slušné jízdní vlastnosti.
  • Aby při vykolejení modelu nedocházelo k poškození podvozku je rám protažen až na úroveň dřevěného prkna (při vykolejení by se dřevěné prkno poškodilo, takto se "sveze" po rámu vozidla).

  Nákres umístění závaží v podvozku vozu 107. © Jenda

  • Vypružení je řešeno ložiskovými domky umístěnými vně rámu (jako v reálu).
  • Listové pružiny jsou jen "atrapa", vlastní vypružení je řešeno tlačnými pružinami.
  • Model má funkční osvětlení:
    • čelní reflektor (lze rozsvítit jednu nebo obě žárovky) na obou čelech vozu
    • osvětlení plošin (lze rozsvítit obě plošiny zároveň nebo pouze zadní plošinu)
    • osvětlení salónu + čísla linky na střeše (svítí dohromady salón i čísla linky)
    • směrová světla (lze spustit blikání doprava nebo vlevo)
  • V případě potřeby je možné zapnout chlazení motorů (pomocí ventilátorů umístěných u motorů).
  • Pod čelní plošinou je umístěn zvonec, který se ovládá bezdrátově z řídící krabičky připojené k regulátoru.
  • Všechna boční okna lze otevřít, v případě rozbití lze skla jednoduše vyměnit (vysunout nahoru).
  • Všechny posuvné dveře jdou (s opatrností) otevírat, nutné je mazání kluzných ploch dveří.
  • Skříň je k rámu podvozku přimontována pomocí 4x šroubu M8 uložených v gumě.
  • Na čela vozu se dají umístit cedule s libovolným nápisem, stejně tak lze vyměnit číslo linky.
    • Na model jsou vyrobeny různé cedule s linkovou orientací a s nápisy "konečných stanic": AMFITEÁTR, HLAVNÍ NÁDRAŽÍ, ZKUŠEBNÍ JÍZDA atp.
    • V plánu jsou také dobové cedule s brněnskými názvy konečných stanic.